Javítási történetek
Ezért ne "JAVÍTS" házilag!
avagy a "szaki" nem szakember.
- Nagy Zsolt Szervizvezető írása -
2002 óta sok „házi javítást" láttam a fogtechnika területén. Szeretnék kiemelni néhány történetet, és felhívni a figyelmet: az olcsóbb miért is drágább a végén, ha házilag próbálkozik valaki?
A történetek valós, megtörtént események. Előfordulhat hogy valaki magára ismer, de én név nélkül sztorizok, mert senkit nem szeretnék lejáratni, megbántani. Csak arra törekszem, hogy tanuljunk más hibájából.
Ne halogassa a javítást!
Ha Önnek is 2 mikromotorja van, vagy a mikromotorjához 2 egyenes darabot vásárolt, akkor úgy érezheti, bebiztosította magát a folyamatos üzemmódra. Ez azonban csak akkor igaz, ha az egyik meghibásodásakor azonnal elküldi szervizünkbe az elromlott kézidarabot!
Nem egyszer fordult már elő, hogy a fogtechnikustól egyszerre 2 rossz mikromotort/kézidarabot kaptunk erélyes, sürgető üzenettel a csomagban. Amikor telefonon a meghibásodás időpontjára rátértünk, egytől-egyig az derült ki, hogy az egyik motor már fél éve rossz, csak sajnos közbevágott Pató Pál a javíttatási tervek fontolgatása során.
Mi átlagosan 2 napra vállaljuk a fogtechnikai mikromotorok javítását, hiszen a leggyakoribb alkatrészeket raktáron tartjuk. Azonban előfordulhat bármi - egy betegség, egy már betervezett, lemondhatatlan külső munka -, ami miatt 1-2 napot csúszhat a javítás. És mikor szokott így járni az ember, amikor a legsürgősebb lenne neki valami.
Ne halogassa tehát a javítást addig a pontig, amikor már tegnapra is késő!
Miért NE portalanítson puszterrel?
Kézenfekvőnek tűnhet, de ne próbálja meg a mikromotort puszterrel portalanítani! Nem egy mikromotor került már emiatt munkaasztalunkra. Sok fogtechnikus nem is tudja, hogy a mikroszemcséket nem képes megállítani a burkolat. A puszter nagy nyomású levegője a forgó alkatrészek felé préseli a porszemcséket. Minden egyes fújásnál egyre beljebb és beljebb kerülnek a szemcsék a motorházban. Végül megtalálják az érzékeny csapágyat, és forgás közben menthetetlenül károsítják azt. Ugyanígy megtámadják a motor elektronikáját is, és az ártalmatlannak tűnő fújkálásból vaskos javítási összeg kerekedik...
Hogyan tisztítsa tehát a mikromotort szakszerűen?
Ha hosszú élettartamot szeretne, akkor egy sűrűbb szőrű kis kefével takarítsa le róla a port. Ha levehető az orrkúp is, akkor pedig vegye le, és rázza ki belőle a port. Így nem juttatja a csapágyba a szemcséket, és sokáig örülhet kedvenc munkaeszköze működésének.
Hogyan takarítottunk meg 18.000 Ft-ot fogtechnikus ügyfelünknek?
Technikusunk fogtechnikai mikromotorjának befogó pofája nem funkcionált megfelelően. Mivel így nem lehet vele dolgozni, hívott egy szervizest. "Kontér Feri" rögtön cserélni akarta a befogó pofát, mondván, elkopott. Az új befogópofa ára 18.000 Ft. A fogtechnikus a mi véleményünket is kikérte, hátha tudunk jobb árat adni.
Mi a szokásos módon, szétszereléssel - ultrahangos tisztítással kezdtük meg a munkát a mikromotoron. Amikor a tisztítás után tesztelni kezdtük, semmi problémát nem találtunk. Úgy képzelje el, hogy a befogó pofa tökéletesen működött! Tehát nem kopott, csupán szennyezett volt az alkatrész!
Nem új mikromotorról beszélünk, de pusztán egyetlen alapos, szakszerű tisztítással FÉL ÉVVEL meghosszabbítottuk a befogópofa élettartamát. Így megspóroltunk a fogtechnikusnak 18.000 forintot!
Látja, nem mindegy, kire bízza féltett munkaeszközét!
Hogyan lett 5.000 forintból 187.000 javítási díj Mekk Elek miatt?
Adott egy technikus és az Ő komoly, felső kategóriás vákuum keverője a Twister Venturi.
A PROBLÉMA: A sűrített levegős csatlakozásnál állandóan szökik a levegő, sziszeg, zavarja technikusunkat, ami érthető.
Arra jár Mekk Elek, aki felajánlja, hogy hipp-hopp megoldja a gondot, el is viszi magával. Szétszedi…, de mint említettem, a készülék rendkívül precíz, például egy szenzor figyeli a vákuum értékét. A keverő megbontásakor erre fokozott figyelmet kell fordítani. Na, ezt „szak”emberünk egy az egyben kiszakította, ezzel a keverőnk „agyhalott” lett, bekapcsoláskor csak sípol.
Ezután az ország nyugati részéből hozzánk küldték a készüléket. Két hét utánajárás, e-mailezés, telefonálás a készülék gyárába, már az alkatrész gyártóval is felvettük a kapcsolatot, de csak komplett panel cserével tudtuk orvosolni a hibát ami 187.000 Ft-ba fájt!
Amennyiben hozzánk fordul a fogtechnikus a sziszegéssel, kb. 5.000Ft lett volna a javítás és nem 187.000!
Konzekvencia: A suszter maradjon a kaptafánál.
Mínusz 182.000 Ft: na ezért ne csináld házilag!
2 hét múlva csöng a telefonom, hogy mégiscsak behozná a motort. Érkezésekor bűnbánóan elsorolta, hogy szétszedte a motort, és egy mezei csapágy boltban vásárolt csapágyakat szerelte bele. Ám az első használatnál kiderült, bizony rosszabb lett mint volt, mert már remegett is motor.
Szétszerelve kiderült, hogy a csapágy méretre ugyan stimmelt, de fordulatszám tartományban és terhelhetőségben nem. Ez viszont csak a “kisebb” probléma volt, ugyanis a forgórész tengely elgörbült. Ez a szakszerűtlen csapágy eltávolításnak volt köszönhető. Mivel ez soha nem lesz újra egyenes és 35.000 fordulatnál mindig ütni, rázni fog, a forgórész ...KUKA!!!
Ön járt már így? Avagy, óda a fogtechnikai motorhoz :-)
Napsütéses szerda délután
Napsütéses szerda délután
halmokban áll a munka az asztalán…
Egyszer csak a mikromotor
furcsán, gyanúsan zakatol!
Kapcsolgatja, de hiába,
megáll a motor a munkába’.
„Szerelőmet rögtön hívom!
nehogy csütörtököt mondjon…”
Csütörtökön délelőtt
a motorért el is jött.
Majd pénteken telefonál,
az alkatrészt hétfőn hozná.
Az új alkatrészt, ha nem késik,
beszerelik, kicserélik.
Kedden visszahozza a motort,
Hűha, ez majdnem egy hét volt!
„Máshogyan vajh’ nem lehetne?”
Következő hogy tetszene?
Napsütéses szerda délután
halmokban áll a munka az asztalán…
Egyszer csak a mikromotor
furcsán, gyanúsan zakatol!
„Felhívom az új szervizest,
küldje a futárt egyenest!”
Míg a futár megérkezik,
csomagolja, megcímezi.
A légpárnás borítékba
saját címét is beírja.
Hamar csenget is a futár,
Szervizünkig meg sem áll!
Csütörtökön délelőtt
a motor már meg is jött,
Szétszereljük a kis drágát,
Feltárjuk minden hibáját.
Javítási tervet gyúrunk,
amivel Önt fel is hívjuk.
Elfogadja a javítást?
Megkezdjük a karbantartást!
Azon nyomban megszereljük,
Csupán egy nap, s máris küldjük!
Még csak péntek van, és újra
kezében kedvenc mikromotorja!
:-)
Összegezzük:
- 5000 Ft kiszállás helyett csupán Ön csupán 1690-ft- ért
- laborja ajtajából adhatja fel a hibás mikromotort!
- 6 nap javítás helyett mindössze 2 nap múlva már újra dolgozhat nélkülözhetetlen eszközén!
Önnek tehát elromlott a fogtechnikai motorja.
Ha holnapután újra szüksége van rá, hívjon minket bizalommal, segítünk!
Nagy Zsolt
Szervizvezető
+36 30 826 07 48
Elsősorban a következő fogtechnkikai mikromotorokat javítjuk:
KaVo motorok közül:
KaVo K9 950, KaVo K9 4930, 4932, 4933,
KaVo K10 4950
KaVo K4 4914
KaVo K4 Plus 4912
KaVo K11 4990
KaVo K12 4940
KaVo K POWERgrip 4941
KaVo K-ERGOgrip
W&H motorok közül:
W&H Perfecta LA-66
W&H MF-TECTORQUE 260
NSK Ultimate XL
Nem javítunk Silfradent motorokat alkatrész hiány miatt.
Fogtechnikai mikromotorok, labor turbinák javítása, felújítása és karbantartása